Versnellen: een jaartje springen en daarmee is de kous af?

En dan heeft ons kind geen faalangst meer, presteert het conform wat het aankan … maar het heeft nu echt wel alles al gezien. Compacten en verrijken zitten aan hun limieten, met de kangoeroeklas springen we ook niet ver genoeg meer… Dan komen we op het onderwerp versnellen. Een moeilijke maar mogelijks noodzakelijke keuze.

Versnellen, doe je er goed aan of niet?

De meeste mensen, zowel ouders als onderwijzers/directies zijn niet meteen zo’n voorstander van versnellen omwille van de problemen die deze kinderen later zouden krijgen in het middelbaar. Een versnelling hoeft echter niet noodzakelijk negatief te zijn. De meeste leerkrachten en ouders maken zich zorgen over sociale isolatie en de sociale vaardigheden van deze leerlingen. Deze zorg is niet in overeenstemming met resultaten uit internationaal onderzoek, waaruit blijkt dat versnelling in de schoolloopbaan niet leidt tot academische of sociaal-emotionele problemen. Versnellen is niet noodzakelijk negatief! Als er al problemen zijn, komen die eerder voort uit de hoogbegaafdheid dan uit het versnellen zelf. 

‘Versnellen is het omgekeerde van zittenblijven. Vraag je je dan als leerkracht ook af of het kind dit sociaal-emotioneel wel zal aankunnen? ’
‘Mag mijn 13-jarige dochter wel mee de stad in samen met haar klasgenoten die al 14 zijn? En wat met het echte uitgaan op zaterdagavond? Kan dat dan wel?’ 

Omdat het om een ingrijpende maatregel gaat, is het noodzakelijk dat deze beslissing op een gefundeerde wijze genomen wordt. Deze lezing gaat daarom verschillende zaken rond versnellen en vervroegde doorstroming belichten:

 

Welke vormen van versnellen bestaan er? 

Sociaal-emotionele gevolgen van versnellen: hardnekkige mythes over versnellen;
Welke criteria moet je in overweging nemen?
Hoe gaat dit praktisch in zijn werk?
Wettelijk kader in Vlaanderen;
Wat zijn de valkuilen?

Bestaan er methodes die het makkelijker en meetbaar maken of een kind klaar is om te springen naar een hogere klas?

Wil je voorbereid zijn op een eventuele versnelling van je kind, dan is deze thema-avond heel interessant voor jou!


De thema-avonden vormen een samenwerking tussen Bjorn Zwakhoven van Kindercentrum ‘De Groeitrap’ en praktijk Prins Jonathan, beide partners binnen het Hoogbloeier netwerk (www.hoogbloeier.be).  De sessies worden op regelmatige basis georganiseerd en gaan door op locatie of a.d.h.v. een webinar.

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige events? Schrijf je dan zeker in op de nieuwsbrief.


Versnellen: een jaartje springen en daarmee is de kous af?

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x